70'er-lampe er stadig populær
Den originale, klassiske og stilrene Model 172, der er inspireret af sinuskurver, blev designet tilbage i 1971. Bag denne ikoniske lampe står arkitekt og designer Poul Christiansen, som har haft et livslangt samarbejde med Le Klint og designet lamper gennem mere end 40 år.
Fremtrædende designere
Forholdet til Le Klint startede allerede, mens Poul studerende på Kunstakademiets Arkitektskole. Her havde sin daglige gang i hjertet af København, hvor han også passerede Le Klints butik og showroom på Store Kirkestræde. Blandt designerne, som tidligere havde samarbejdet med Le Klint, var navne som Mogens Koch, Vilhelm Wohlert, Hvidt & Mølgaard og Klint-familien med Kaare Klint i spidsen - alle ikoner for den unge arkitektspire.
Mødet med Le Klint
Det var ægteparret Bock, som mødte Poul i Le Klint-butikken, da han trådte ind med sine idéoplæg til et nyt design. Allan Bock var i mange år Le Klints salgsdirektør, mens Fru Bock stod for den daglige ledelse af butikken. Pouls idéoplæg vakte Bock-parrets interesse. Kravet var dog, at den kommende lampe skulle kunne foldes ud fra ét eneste rektangulært stykke. Inspireret af arenaer, sportshaller, kirker og operaen i Sydney gik Poul i gang med papir, passer, forme og foldninger. Skabelonerne i karton og akryl voksede sig større. Med Pouls egne ord lignede hans værelse mest af alt en gryde popcorn, der havde stået og poppet hele dagen.
Direktøren blev begejstret
I processen opdagede Poul et nyt formsprog inden for foldede konstruktioner. Det resulterede i et forslag til en foldet pendel, hvor udtrykket var nyt og anderledes i forhold til de eksisterende Le Klint-modeller. Lampen var foldet efter kurver på et eneste rektangulært stykke. Poul Christiansen præsenterede lampen for Allan Bock, som tog den med til fabrikken i Odense. Efter sigende blev den daværende Le Klint-direktør, Jan Klint meget begejstret. De første modeller blev sat i produktion. Men Poul Christiansen havde mere i ærmet.
Flere eksperimenter på tegnebrættet
I 1970 fik Poul efter ansøgning og i samarbejde med Le Klint mulighed for separtudstillingen "Belysningsskulpturer", som skulle afholdes i januar 1971 på Den Permanente, Københavns førende udstillings- og salgssted for dansk kunsthåndværk på dette tidspunkt. Den skulle tage afsæt i flere af Poul eksisterende eksperimenter samt ideer, som endnu ikke var realiseret. Direkør for Le Klint, Jan Klint, gik helhjertet ind for projektet, og udover fabrikkens værksted stillede han en bil - en hvid Ford Cortina - til fri disposition. Poul havde et ønske om at udvikle en lampe med en kugleform. Her kom matematiske formler og sinuskurven ham til hjælp. Få dage før udstillingen skulle åbne, stod Poul Christiansen med en enkelt stor lampe, der fik en flot ophængning i det største vindue. Model 172 blev klar til produktion i 1971 lige før udstillingen, og er den dag i dag stadig i produktion og findes i forskellige varianter. Lampen fik senere betegnelsen Model 172 og er med tiden blevet en af Le Klints mest kendte og solgte lamper.